Flyforsinkelse – Sådan får du op til 4.500 DKK i erstatning

Har du været ramt af flyforsinkelse? Eller er dit fly måske blevet aflyst, eller det er overbooket? Takket være EU-regler, kan du have ret til kompensation. Kompensationen er som minimum omkring 2.000 kroner, men kan gå helt op til små 5.000 kroner.

Om du har mulighed for at få kompensation, det afhænger af disse faktorer:

  • Hvor meget flyet er forsinket, hvis det ikke er helt aflyst.
  • Hvad forsinkelsen skyldes.
  • Om flyvningen er i Europa (Inde i Europa, fra Europa eller til Europa)

Hvis en flyvning er helt udenfor EU, så er den ikke omfattet af reglerne og der vil ikke være mulighed for at få kompensation, udfra EU-reglerne. Læs mere om EC Regulation 261 fra EU

Hvis du har oplevet en flyforsinkelse, eller andet, som gør at du mener at du har ret til kompensation, så anbefaler vi at du søger professionel hjælp. Firmaer som Flypenge.dk*  og Flyforsinkelse* har specialiseret sig i at søge kompensationerne for deres kunder. Det kan nemlig være en svær og forvirrende proces at gøre det selv. Flyselskaberne ikke er meget for at udbetale erstatning og det kan være en svær kamp, hvis man ikke er inde i den juridiske proces.

Det er derfor det er så genialt at bruge et tredjepartsfirma – da de tager hele kampen for en. Du betaler kun en mindre del af kompensationen, hvis den tildeles, mens det er gratis, hvis du ingen erstatning får.

En erstatning er pr. person, så hvis i eksempelvis i er 4 personer, som har oplevet en flyforsinkelse, så vil alle 4 have ret til samme erstatning fra flyselskabet.

Loven er den samme, om du flyver med et lavprisselskab eller om det er med et af de store gamle selskaber.

Hvor stor kompensation ved flyforsinkelse?

Se hvornår og hvor meget du ca. har ret til, ved en flyforsinkelse:

Flyrejse Forsinkelse Kompensation
Under 1500 km. 2 timer eller mere. Omkring 2000 kroner.
Over 1500 km inde i eu. 3 timer eller mere. Omkring 3000 kroner.
Over 3500 km udenfor eu. 4 timer eller mere. Omkring 4500 kroner.

Nogle flyselskaber vælger at tilbyde dig en kompensation i form af rabatter eller gratis nye billetter. Det kan du selvfølgelig vælge at sige ja tak til, men ønsker du det, så vil du efter reglerne have ret til at få dem udbetalt til bankkonto.

Ved overbooking

De fleste flyselskaber overbooker deres adgange. Ved de fleste flyafgang, er der ofte et par passagerer, som ikke dukker op. Men nogle gange sker det, at alle rent faktisk møder op og så bliver flyselskabet nød til at afvise nogle af passagererne.

Hvis du bliver afvist pga. en overbooking, så er du dækket af samme regler som ved en flyforsinkelse, altså hvis du bliver mere end et par timer forsinket.

Derudover, der har du ret til mad og drikke fra flyselskabet, mens du venter på næste afgang. Og hvis næste afgang først er næste dag, så skal de tilbyde indkvartering på hotel og transport til og fra hotellet. Desværre er mange flyselskaber ikke så gode til at huske dette, så derfor er det vigtigt at du gemmer dine kvitteringer, hvis du bliver nød til at købe mad og drikke, betale for hotel, osv. Disse penge kan du få refusion for senere.

Hvis du helt vælger at afbryde din rejse, så skal du derudover også have dine penge retur.

Usædvanlige hændelser

Du har ikke ret til kompensation, hvis forsinkelsen skyldes “usædvanlige hændelser”. Følgende går ind under usædvanlige omstændigheder:

  • Vejret. Hvis i forsinkelse f.eks. skyldes voldsomt vejr eller lign.
  • Ulovligt varslede strejker.

Tekniske problemer på flyet tæller ikke med som usædvanlige hændelser.

Hvis du klager over en forsinkelse, vil flyselskaberne ofte afvise den som en usædvanlig hændelse. Taktikken er at få dig til at droppe din klage, derfor er det fornuftigt at bruge en udbyder til dine sager, da de har styr på hvornår der skal køres sager eller ej. Typisk vil en erstatning først blive udbetalt efter at der er indledt en retsag, hvilket kan være skræmmende og forvirrende for den almindelige forbruger.

Husk også at du har 2 års klagefrist, fra din flyforsinkelse, så er hændelsen ikke sket for nyligt, kan du stadig have krav på en kompensation.

Ved konkurser

Er flyselskabet gået konkurs, så har du en dårlig sag. Hvis billetten er købt via et dansk rejseselskab, så vil du højst sandsynligt være dækket af Rejsegarantifonden. Er billetten købt via et udenlandsk flyselskab, så er dine penge typisk tabt.

Det sker dog meget sjældent at flyselskaber går konkurs.