Mongol Rally – fra England til Ulan Bator

I 2010 der deltog jeg sammen med 2 venner i Mongol Rally, hvilket er et velgørenhedsløb som går fra England til Ulan Bator (Hovedstaden i Mongoliet).

Reglerne var simple:

  • Man skulle finde et køretøj som højst var 10 år gammelt, medmindre det var et køretøj som havde en stor praktisk værdi, som f.eks. en ambulance, brandbil, eller lign.
  • Ens køretøj måtte højst have en 1.2 liters motor (Igen medmindre det var en ambulance, eller lign).
  • Man skulle gøre sit bedste for at samle minimum 10.000,- kroner ind til velgørenhedsorganisationer i Mongoliet.
  • Ens køretøj blev doneret til myndighederne i Mongoliet, hvis de havde praktisk værdi, ellers blev de solgt på auktion til fordel for velgørenhed. Man kunne selvfølgelig også vælge at køre ens køretøj hjem igen.
  • Man var 100% på egen hånd – Der var intet hjælp at få fra arrangørerne, hvis ting gik galt.
  • Hjælpemidler som GPS og lignende var ikke så velset – Kort + kompas var vejen frem!

Kort sagt, så handlede det om at finde den mest upraktiske bil, gerne med komisk værdi. Altså en bil som overhovedet ikke var bygget til de “veje” man måtte møde på turen. Eller også så skulle ens køretøj kunne være brugbart for de mongolske myndigheder.

Vores smukke køretøj…

Under vores indledende forberedelser, der fandt vi hurtigt ud af at det ville egentligt være dejligt hvis vi kunne få sponsoreret et køretøj.

I Danmark der koster det jo en bondegård, hvis man skal finde en bil som højst er 10 år gammel – desuden der var det jo på ingen måder billigt at deltage i Mongol Rally.

Der skulle betales tilmeldingsgebyr, visummer, vaccinationer, færge, afgifter, tunneller, broer, mad, flybilletter, hoteller og meget mere….så vi gik på jagt efter en sponsorbil.

Og det fik vi………..

men det var ikke en bil, det var derimod en smuk ambulance sponsoreret af Falck. Vi fik lov til at overtage en fin ambulance, som kun havde kørt lidt over en million kilometer og som virkede i bedste stil. Den var udgået som servicekøretøj i Danmark og Falck syntes det var en god idé at den fik en ny tilværelse i Mongoliet.

falck-ambulance
Vores trofaste og stabile ambulance…

Forberedelser

En af de afgørende ting i forbindelse med vores forberedelser til turen, det var hvilken rute vi skulle vælge. Det er 100% frit hvordan du kommer fra England til Mongoliet, altså man bestemmer selv ruten. Nogle vælger at drøne den hurtige vej igennem Ukraine/Hviderusland, Rusland og så direkte ind i Mongoliet, hvilket er den korte rute på små 9000 km. Andre vælger alternative ruter, typisk ned igennem centralasien. Vi valgte en rute som hed:

Europa -> Tyrkiet -> Iran -> Turkmenistan -> Usbekistan -> Kazakhstan -> Rusland -> Mongoliet

Udfordring 1: Visummer

Da vi havde valgt en forholdsvis eksotisk rute, der opstod problem nummer 1, nemlig hvordan vi dog skulle få visum til de forskellige lande. Heldigvis kunne vi købe visumassistance i England til nogle af visaerne.

På den måde fik vi et eksotisk transitvisum til Turkmenistan og til Kazakhstan, Usbekistan og Mongoliet.

Vi kunne dog ikke få visum til Iran eller Rusland, medmindre vi selv skaffede dem via deres ambassader i Danmark. Det krævede en håndfuld rejser mellem Odense og København, før de også var i hus og faktisk fik vi først det sidste visum til Iran få dage inden afrejse.

Som bonus information, så var det dejligt at opleve den fantastiske hjælpsomhed fra iranerne, som pga. vores meget pressede situation, fik fremtryllet visummer hurtigere end det vist normalt var praksis.

Udfordring 2: Nummerplader

Den største udfordring vi blev udsat for i forbindelse med forberedelserne, det var at få nummerplader på vores ambulance. Motorkontoret blev vores største fjende, de ville simpelthen ikke give os nummerplader til vores stakkels ambulance, medmindre vi betalte mange tusinde kroner for at få den indregistreret.

Efter mange besøg på det lokale motorkontor og mange frustrerende telefonopkald, der endte vi dog med at få en dispensation underskrevet af den daværende skatteminister.

Afsted til England

På dagen hvor vi skulle afsted, der blev vi interviewet af TV2 Syd, som lavede et indslag om vores alternative ferie og vi fik sponsoret en tank diesel af den lokale tankmand. Desuden der blev der lavet lidt reparationer af en fantastisk lokal mekaniker, da motorblokken var utæt. Vi blev sendt afsted med et held og lykke og beskeden om at hvis vi var heldige, så holdt den tæt de næste 10.000 km, hvilket ikke lige var den fedeste besked, da vi havde 17.000+ km foran os.

køer
Mødte mange køer.
rasteplads-i-frankrig
Overnatning på rasteplads i Frankrig – hvor vi havde vores første møde med politiet. De hilste dog pænt og kørte videre…
preparty
Pre party
klargøring
Klargøring på start-dagen.
Il-tempo-gigante
Il Tempo Gigante
Mongol Rally bil
Eksempel på en bil med oddsene imod sig!
russiske-spioner
Russiske spioner holder et vågent øje med ambulancen


Ambulancerne startede sammen.

party-i-tjekkiet
Officielle startfest i Tjekkiet, hvor holdene fra de forskellige startlande mødtes (England, Spanien, Italien).
random-overnatning-rumænien
Eksotisk overnatning på en random rasteplads i Rumænien.
falske-grev-dracula-slot
Efter lang tids søgen, der fandt vi Grev Dracula´s slot i Rumænien. Det gik dog op for os at det var vistnok hans fætters…
tilfældigt-sted-i-bulgarien
Et tilfældigt sted i Bulgarien
grænsen-til-tyrkiet
Grænsen til Tyrkiet fra Bulgarien
tyrkiet
Endnu et eksotisk sted at overnatte – Denne gang i et bjergområde i Tyrkiet
Grænsen til Iran
Grænsen til Iran
Ankommet til Iran
Ankommet til Iran
iransk-øl
En tynd iransk øl
forstad til tehran
Forstad til Tehran
besøg-af-ambulancefolk
Vores ambulance tiltrak en del nysgerrighed – Her fik vi besøg af nogle lokale ambulancefolk, som lige skulle tjekke vores køretøj ud!
grænsen-mellem-turkmenistan-og-iran
Grænsen mellem Turkmenistan og Iran, hvor vi mødte en håndfuld englændere der sad fast på 3-4 døgn, da Iranerne ikke ville lukke dem ud, da de mistænkte dem for spionage.
Turkmenistan
Grænsen til Turkmenistan – Det var en spøjs oplevelse at få sit visum, da det krævede at vi skulle pendle frem og tilbage mellem den Iranske og Turkmenske administrationsbygning, da de åbentbart ikke har ejer en kopimaskine i Turkmenistan.
ashgabat
Ashgabat, Turkmenistan og 50 grader i skyggen
varmt-i-turkmenistan
Yep – Det var varmt.


Døren til helvede – The Door to Hell – Karakum ørkenen Turkmenistan.

Foran døren til helvede!
Foran døren til helvede!
samarkand
Velkommen til Samarkand – Usbekistan.
parkering-i-samarkand
Offentlig parkering
Usbekistan valuta
Selv med den største seddel i Usbekistan, så kommer man ikke langt.
På vej mod Kirgisistan
På vej mod Kirgisistan, hvor vi dog blev afvist ved grænsen, pga. der var konflikter i landet. Endte med en jammerlig nat på grænsen til Tajikistan, hvor en større militærpatrulje venligt bad os forlade området.
kasakhstan
Tilfældig landevej i Kasakhstan
Almaty
Mødte en del Mongol Rally hold i Almaty – Kasakhstan
skræk-og-advarsel
Til skræk og advarsel
mother russia
Mother Russia
Russisk-Mongolske grænse
Den Russisk-Mongolske grænse
Mongoliet
Mongoliet


Skyder lige en genvej.

Lost in Mongolia
Lost in Mongolia

Druknet motor.

Festmåltid
Festmåltid

Det er en god fornemmelse, når man bliver overhalet af sit eget hjul.

dinosaurer
Dinosaurer…

Dobbeltpunktering og et reservehjul.

Vandovergang efter grundig guide fra de lokale om vanddybder.

Ankomst til Ulaanbaatar - kilometertælleren endte på omkring 17.000.
Ankomst til Ulaanbaatar – kilometertælleren endte på omkring 17.000.

2 kommentarer til “Mongol Rally – fra England til Ulan Bator”

  1. Hej jeg ville høre om der var en mulighed for at komme i kontakt med en jer, som deltog i 2010 da vi er 2 venner som regner med at deltage i 2017, og der kunne det være rart have have mulighed for at snakke med nogen som har deltaget, da vi har en del spørgsmål

    Med Venlig Hilsen

    Poul A. Kjær

    Svar
    • Hej Poul, du er velkommen til at skrive til mig på info@ny.rejstil.dk – Så skal jeg være så behjælpelig som mulig. Det er dog efterhånden en del år siden vi var afsted, så det ikke sikkert mine svar er så relevante mere 🙂

      Mvh
      Jesper

      Svar

Skriv en kommentar